کد خبر: 250983
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

به شکستگی یا خرابی شاتون، به اصطلاح" شاتون زدن موتور" می گویند که به دلایل مختلف اتفاق می افتد. کمبود یا کاهش کیفیت روغن موتور، کیفیت پایین قطعات موتور و تصادفات شدید از مهمترین علل شاتون زدن موتور می باشند.

به شکستگی یا خرابی شاتون، قطعه‌ای حیاتی در موتورهای پیستونی، به اصطلاح «شاتون زدن موتور» می‌گویند که به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ اما چگونه متوجه این خرابی در شاتون شویم؟ علل رخ‌دادن این مشکل چیست و چگونه می‌توانیم آن را برطرف کنیم؟ تمامی این‌ها سوالاتی هستند که در ذهن ما ایجاد می‌شوند.

با یادگیری دلایل شاتون زدن موتور سیکلت و راهکارهایی برای رفع این مشکل، می‌توانیم واکنش بهتری هنگام بروز این مشکل از خود نشان دهیم؛ همچنین، به ما کمک می‌کند با رعایت نکات مهم، تا حد ممکن از خرابی شاتون جلوگیری کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی علائم و علل شاتون زدن موتور بپردازیم و راه‌هایی برای برطرف‌کردن این مشکل یاد بگیریم.

علت شاتون زدن موتور سیکلت و راه رفع آن

علائم شاتون زدن موتور سیکلت

پیش از هرچیز، باید با علائم شاتون زدن موتور آشنا شویم تا بتوانیم به درستی آن را تشخیص دهیم. شنیدن صداهای غیرعادی از موتور از مهم‌ترین علائم خرابی شاتون به‌شمار می‌رود که به‌راحتی قابل تشخیص است؛ البته این صدا نشان می‌دهد شاتون آسیب به‌نسبت سنگینی دیده‌است و باید هرچه سریع‌تر جهت رفع این خرابی اقدام کنید.

یکی دیگر از نشانه‌های این خرابی، افت قدرت موتور است؛ این ضعف هنگام شتاب‌گیری یا سرعت‌های بالا بیشتر از هر موقع دیگری خود را نشان می‌دهد. همچنین، در برخی مواقع نیز خرابی شاتون موجب افزایش لرزش موتور می‌شود که به‌دلیل عدم حرکت پیستون در سیلندر اتفاق می‌افتد. از دیگر علائم شاتون زدن موتور سیکلت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کاهش روان‌کاری و افزایش حرارت موتور

  • روشن‌شدن چراغ اخطار روغن

  • خروج دود از اگزوز بیش‌از حد معمول

  • قفل‌شدن موتور

درصورت مشاهده هریک از این علائم باید در سریع‌ترین زمان به بررسی موتور و شاتون آن بپردازید و از سالم‌بودن آن مطمئن شوید. برای این کار بهتر است از تعمیرکارهای متخصص کمک بگیرید.

علت شاتون زدن موتور سیکلت

شاتون زدن موتور به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که می‌تواند برای هر موتور سیکلت متفاوت باشد. پیش از پرداختن به رفع مشکل شاتون، باید به بررسی عوامل تاثیرگذار بر خرابی آن بپردازید و علت این خرابی را تشخیص دهید. در ادامه با مهم‌ترین علل شاتون زدن موتور آشنا می‌شویم.

کمبود یا کاهش کیفیت روغن موتور

روغن نقش مهمی در روان‌کاری شاتون و دیگر قطعات موتور دارد و باید توجه زیادی به تعویض منظم آن و استفاده از روغن‌های باکیفیت داشته باشید. با استفاده از روغن نامناسب یا کمبود روغن در موتور، امکان افزایش حرارت، فرسایش و خرابی آن‌ها افزایش می‌یابد که معمولا منجر به ایجاد خرابی در شاتون و یاتاقان‌ها می‌شود.

استفاده نادرست از موتور

مانند هر وسیله دیگری، موتور سیکلت نیز به مراقبت نیاز دارد تا آسیبی نبیند؛ به‌خصوص موتور این وسیله نقش مهمی در عملکرد آن دارد و باید به درستی از آن استفاده شود. در برخی مواقع، فشار زیاد به موتور یا رانندگی با دور موتور بالا به‌طور مداوم می‌تواند آسیب‌هایی جدی به قطعات آن وارد کند و موجب شاتون زدن موتور سیکلت شود.

کیفیت پایین قطعات موتور

از دیگر عواملی که می‌تواند به شاتون موتور آسیب بزند، استفاده از قطعاتی با کیفیت پایین یا غیراستاندارد است. این تجهیزات ممکن است در تعمیر یا ساخت موتور به‌کار بروند؛ بنابراین، در کنار مراجعه به تعمیرکاران شناخته‌شده، باید قطعات و خود موتور را نیز از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و در این زمینه دقت بالایی داشته باشید.

تصادفات شدید

در برخی مواقع، تصادفات شدید با اعمال فشار بر شاتون به آن آسیب وارد می‌کنند؛ البته این اتفاق زیاد رایج نیست و شاتون معمولا بر اثر فشارهای داخلی و مشکلات مکانیکی آسیب می‌بیند. بااین‌حال، درصورت برخورد ضربه به جلوی موتور، احتمال خرابی این قطعه افزایش می‌یابد. معمولا جابه‌جایی یا شکستگی قطعات دیگر و ورود مایعات به موتور موجب خرابی شاتون در این مواقع می‌شوند.

علت شاتون زدن موتور سیکلت و راه رفع آن

چگونه مشکل شاتون زدن موتور سیکلت را رفع کنیم؟

راهکارهای متنوعی برای رفع شاتون زدن موتور وجود دارند که بسته به میزان آسیب شاتون و دیگر قطعات مرتبط انتخاب می‌شوند. اولین قدم برای انجام این کار بررسی شاتون و میزان خرابی آن است؛ در برخی مواقع، ممکن است شاتون آسیب چندان زیادی ندیده باشد و با یک تعمیر ساده مشکل برطرف شود؛ اما اگر خرابی آن بیش‌از اندازه باشد، شاید مجبور به تعویض آن شوید.

گاهی اوقات مشکل از خود قطعه شاتون نیست و به یاتاقان‌ها باز می‌گردد؛ در این صورت، شاید مجبور به تعمیر یا تعویض یاتاقان شوید و نیازی به تعمیر شاتون نباشد. توجه داشته باشید که یاتاقان‌ها تاثیر بسزایی بر نحوه عملکرد موتور و شاتون دارند و درصورت خرابی یا فرسودگی آن‌ها، باید به‌سرعت تعویض‌شان کنید.

برای استفاده از هر یک از روش‌های بالا برای رفع شاتون زدن موتور سیکلت، بهتر است با تعمیرکاران متخصص مشورت کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. به‌صورت کلی، تعمیرکاران تجهیزات، دانش و تجربه بیشتری در این زمینه دارند که به آن‌ها کمک می‌کند کار تعمیرات را سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام دهند و نتایج بهتری بگیرند.

هزینه شاتون زدن موتور سیکلت

هزینه تعمیر شاتون زدن موتور براساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. برای تعیین این هزینه باید موارد زیر را درنظر داشته باشید.

  • نوع موتور سیکلت

  • شدت خرابی

  • قطعات یدکی

  • دستمزد مکانیک

  • نوع تعمیر

هرچه موتور شما بزرگ‌تر باشد یا قیمت بیشتری داشته باشد، هزینه تعمیرات آن نیز افزایش می‌یابد. شدت خرابی نیز تاثیر زیادی بر هزینه شاتون زدن موتور سیکلت دارد و درصورت آسیب‌های شدید و نیاز به تعویض قطعات، هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شوند. برای برآورد هزینه‌ها باید دستمزد مکانیک را نیز درنظر داشته باشید. به این نکته دقت کنید که با مراجعه به مکانیک، هزینه‌های بلندمدت خود را کاهش می‌دهید و به سلامت موتور در مدت طولانی کمک می‌کنید.

علت شاتون زدن موتور سیکلت و راه رفع آن

امداد سیکلت، بهترین امدادرسان موتور

در این مقاله به بررسی علائم و علت شاتون زدن موتور سیکلت پرداختیم و به راهکارهایی برای رفع آن اشاره کردیم. یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع این مشکل و تعمیر یا تعویض قطعات، تماس با تعمیرکاران حرفه‌ای و استفاده از کمک آن‌هاست. با این کار، تعمیرات به‌صورت حرفه‌ای و با تجهیزات مناسب انجام می‌شوند که کاهش هزینه‌ها در بلندمدت را به‌دنبال دارد.

علت شاتون زدن موتور سیکلت

امداد سیکلت بهترین موتورسازی سیار در تهران به‌شمار می‌رود که تمامی تعمیرات و تعویض‌ها را در محل موردنظر شما انجام می‌دهد. درصورت خرابی موتور سیکلت یا نیاز به بررسی آن در هر محلی، می‌توانید با امداد سیکلت تماس بگیرید تا تعمیرکاری مجرب در کمترین زمان به پیش شما بیاید. برای برقراری ارتباط با این مجموعه و بهره‌مندی از خدمات آن می‌توانید به وب‌سایت امداد سیکلت مراجعه فرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =